.:: Contoh Kajian Tindakan::.

Sunday, April 26, 2009

Persoalan yang dikemukakan ialah kenapa ramai para pelajar walaupun para pelajar aliran sains tidak mahir mengendalikan eksperimen-ekperimen di dalam makmal.

Pada peringkat refleksi, guru harus mengenalpasti kelemahan sendiri semasa mengendalikan proses amali di dalam makmal. Kemudian beralih kepada menegnalpasti kelemahan pelajar semasa berada di dalam makmal. Kebanyakkan sekolah di negara ini mempunyai bilangan pelajar yang agak ramai di dalam satu kelas. Jadi, semasa proses amali dijalankan, para pelajar yang tidak dapat melihat dengan jelas demo yang guru lakukan akan mengalih perhatian serta fokus kepada perkara lain seperti berbual-bual dengan rakan.

Selepas itu, guru boleh merancang dan merencana sesuatu yang lebih teratur untuk aktiviti makmal yang seterusnya supaya semua para pelajar berpelang melakukan amali yang dijalankan. Dengan cara ini, semua pelajar dapat melakukan ekperimen yang dijalankan.

Contoh eksperimen ialah menguji kehadiran karbon dioksida dengan cara meniup air sehingga bertukar menjadi keruh. Air yang keruh menunjukkan kehadiran karbon dioksida. Pada peringkat ini, para guru boleh menggunakan inisiatif lain selain menggunakan radas makmal yang semestinya terhad. Alternatif lain seperti menyuruh para pelajar membawa botol plastik dan kemudian meniup air yang diisi di dalam botol dengan straw sehingga keruh. Dengan cara ini, tiada pelajar yang hanya menjadi pemerhati.

Semasa pelaksanaan, guru bertindak sebagai pemerhati untuk memastikan keberkesanan alternatif atau metodologi yang digunakan. Sekiranya gagal, refleksi akan dilakukan semula.

0 pendapat:

Post a Comment